divendres, de desembre 08, 2006

Això és molt seriòs

Em sembla gravíssim el tema que ha destapat avui el diari francés Le Monde (http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0@2-3242,36-842871,0.html). En una informació signada pel periodista Stéphane Mandard es parla dels serveis que quatre equips de futbol espanyol (Barça, Real Madrid, Valencia i Betis) rebien d'Eufemiano Fuentes, el metge principal inculpat en la "Operación Puerto", la major trama de dopatge descoberta al ciclisme, i a l'esport professional en general.

És un tema seriossísim que, espero, donarà molt que parlar en els propers dies. I dic espero perquè, precissament perquè sóc futbolero i culé, vull que se sàpiga tota la veritat. Una acusació d'aquest estil no pot caure en l'oblit. No vull que els mitjans espanyols amaguin el cas amb una catifa, com probablement desitji algun directiu en aquests moments. Vull, precissament perquè sóc futbolero i culé, que els mitjans acompleixin amb la seva obligació periodística: descobrir la veritat, tota la veritat, sense fer el joc a ningú.

Em cuidaré molt de fer judicis de valor sobre un assumpte del què encara tenim molt poques dades. Necessitarem més informació i temps per fer-nos una veritable composició de lloc. D'entrada, però, sí que he de reconèixer que tinc unes primeres sensacions inquietants.

Les sensacions són que Le Monde és una publicació molt seriossa. No és un diari sensacionalista. És un mitjà molt rigurós i acreditat que no publica qualsevol cosa. Quan publica alguna cosa és perquè té les notícies ben contrastades. La notícia, d'altra banda, va signada per un periodista que no és un becari al diari. I els periodistes sabem que quan una informació d'aquest tipus va signada és perquè el periodista està molt però que molt segur del que diu. I aquest periodista, insisteixo, no és un becari. És el director adjunt d'esports del diari. Un periodista solvent que treballa a un dels mitjans més prestigiosos, no de França, sinó del món.

M'inquieta pensar que pugui ser veritat que hi hagi dopatge al futbol, l'únic gran esport on (cas Maradona a part) no han esclatat grans escandols de dopatge.

M'inquieta recordar aquelles paraules del president de l'Athletic de Bilbao quan, referint-se al cas Gurpegi, deia que allò és injust perquè no era un cas aillat al futbol espanyol.

M'inquieta pensar que pot ser verosímil la informació que relaciona a Eufemiano Fuentes i al Barça. Si no m'equivoco, en l'entrevista que fa pocs mesos li va fer José Ramón De la Morena a Eufemiano Fuentes a "El Larguero" de la Cadena Ser, el propi Fuentes va relatar que fa uns anys havia rebut una oferta del Barça de Núñez per convertir-se en el cap dels serveis mèdics, i que va rebutjar l'oferta tot i ser molt quantiosa, però que quan algun club li requeria els seus serveis, els donava com a qualsevol altre client. Em va sorprendre que, als dies següents, cap mitja de comunicació es fes ressó d'aquelles declaracions.

M'inquieta pensar que puguin ser veritat les informacions que apunten que la repentina desaparició de la secció de ciclisme del Barça va tenir a veure amb el descobriment d'alguns casos de dopatge.

M'inquieta que quan avui el diari Le Monde li ha preguntat a Eufemiano Fuentes sobre les seves relacions amb el Madrid i amb el Barça, Fuentes no les hagi negat, i s'hagi limitat a respondre amb aquesta reveladora frase: "M'han amenaçat de mort. M'han dit que si deia certes coses la meva família i jo podríem tenir greus problemes. M'han amenaçat tres vegades i no m'amenaçaran una quarta vegada".

Tant Barça com Madrid, Valencia i Betis han declarat oficialment no tenir ni haver tingut cap relació amb Eufemiano Fuentes. El Barça, a més, ha dit que "es reserva les mesures legals que consideri convenients en defensa dels seus interessos". Com que estic convençut que el Barça no menteix i juga net, espero que demà mateix posi una querella contra Le Monde i contra el periodista que ha signat la notícia. Posar una querella, que obligarà a que un jutge investigui el cas a fons, és la millor manera de demostrar que no es té por a cap investigació judicial, i de que el club és el primer interessat a demostrar que la lliga i la champions de l'any passat no estan tacades. Que així sigui. Perquè això és molt seriòs.